Zoek
Sluit dit zoekvak.

Onze redacteur Kristian de Winter is vaak langs het spoor op Zuid-Beveland te vinden en dat is niet zomaar. De techniek en de geschiedenis achter de spoorwegen vindt hij super interessant. Op jonge leeftijd kwam Kristian in aanraking met het spoorleven, dit werd aangezwengeld doordat de familie van Kristian op het station van Oudelande woonachtig was tot medio 2020. De interesse in de spoorwegen in daarna alleen maar gegroeid, zo hield hij op de basisschool een spreekbeurt over de werking van een locomotief. In 2o16 is Kristian aan het fotograferen geslagen en toen was 1+1 natuurlijk twee.

Het ontstaan

Over de spooweg-maatschappij Zuid-Beveland en daarmee ook de ringlijn is lang gepraat. Na vele jaren van plannen maken en tracés uitdenken speelde geld een belangrijke factor. De provinciale staten van Zeeland wilde het zo goedkoop mogelijk houden en toen het werk eindelijk kon beginnen brak de eerste Wereldoorlog uit. Uiteindelijk was het zover de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland werd opgericht in Utrecht op 14 februari 1914. Bijzonder aan deze spoorlijn is dat deze is uitgevoerd als tramlijn wat de kosten qua aanleg en exploitatie aanzienlijk verminderde.

Uiteindelijk werden de lijnen op Zuid-Beveland geopend op 18 mei 1927 en bestond uit de tramlijnen: Goes-Wolphaartsdijk Veer , Goes- Wemeldinge & Goes-Hoedekenskerke-Goes. Van de drie lijnen is er nog meer een gedeelte van 1 tramlijn over, namelijk Goes – Hoedekenskerke waar het spoor sinds 1970 eindigt in Oudelande.

Op de Tramlijnen van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland reden voornamelijk OMC Motorwagens. Deze motorwagens waren in dienst bij de Staatsspoorwegen (de huidige NS). Maar het reizigersvervoer duurde niet lang, mede door het opkomend busvervoer in de dorpen en omdat de stations en haltes van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland vaak buiten de dorpen lagen of tussen twee dorpen in

De OMC Motorwagen, ook wel Ome Ceesje genoemd.

In de tweede wereldoorlog werden verschillende tramlijnen op Zuid-Beveland ontmanteld door de bezetter. Deze zijn nooit meer terug aangelegd. Alleen de ringlijn door Zuid-Beveland is hersteld (Goes- Hoedekenskerke – Goes). Nadat het passagiersvervoer is beëindigd is het goederenvervoer tot aan de jaren 70 van de 20e eeuw doorgegaan. Op de ringlijn werden voornamelijk suikerbieten & uien vervoerd.