Onze fotograaf Kristian is van jong af aan al geïnteresseerd in de spoorwegen. Zijn familie heeft immers jarenlang op een station gewoond, waar de interesse voor de spoorwegen werd gewekt. Dit station was onderdeel van de ringlijn op Zuid-Beveland (Goes-Hoedekenskerke-Goes), dat ook wel het bietenlijntje werd genoemd, vanwege de vele suikerbieten die hier per spoor werden vervoerd. In deze blog duikt Kristian verder in op het verleden van deze lijn en haalt Kristian herinneringen op aan de tijd dat zijn familie nog woonden op het station.

Station Oudelande (2021)

Station Oudelande

De interesse begon allemaal op het station van Oudelande. Daar woonde de familie van moeders kant. Ik heb er veel herinneringen aan en de herinneringen werden alleen maar sterker, door het overlijden van twee dierbare familieleden. Vroeger vertelde mijn oma wel eens over de trein die op dit station kwam, de Stoomtrein Goes-Borsele. Toen ik klein was kwam er al jarenlang geen trein meer. De dienst was immers ingekort tot Hoedekenskerke. Later na het overlijden van mijn oma en oom kwam ik meer in contact met deze stichting (Stoomtrein Goes-Borsele). Ik wilde zoveel mogelijk herinneringen maken en werd daardoor meer geïnteresseerd in deze spoorlijn. Ik heb nog steeds heimwee naar de tijden toen ik speelde op het mooie terrein rondom het station.

De ringlijn

Zoals eerder vermeld ga ik ook in op de geschiedenis van deze mooi spoorlijn. Deze spoorlijn is uitgevoerd in de jaren 30 van de vorige eeuw als tramlijn. Dit kosten toen der tijd veel minder, maar had ook zo haar beperkingen. Zo mocht er niet harder worden gereden tot een maxima van 30 kilometer per uur. Dit geldt echter nog steeds. Echter rijden er niet alleen trams. Het meerder deel van de openbare ritten van de stoomtrein Goes – Borsele wordt verzorgd door stoommaterieel. Tot 1970 reden op dit traject ook goederentreinen op en neer. Tijdens de jaarlijkse bietencampagne was het soms druk op het spoor. Maar later kwam dit goederenvervoer alsmede als het eerdere reizigersvervoer van de Nederlandse Spoorwegen ten einde.

Station ‘s-Gravenpolder – ‘s-Heer Abtskerke (2022)

De SGB

De toen nog Stoomtram Goes-Borsele werd opgericht in 1971 reedt met SGB stoomlocomotief 1 Wittouck tot aan Oudelande. Echter was het plan om door te rijden tot aan Borssele, maar doordat het spoor was afgekeurd tussen Oudelande en Driewegen werd het eindpunt Oudelande. Echter is nu Baarland het eindpunt van de tramlijn. Het spoor tussen Baarland en Oudelande ligt er nog wel, maar is in zeer slechte staat.