Sporen naar het verleden

Sporen naar het verleden

Kristian de Winter is vaak langs het spoor op Zuid-Beveland te vinden en dat is niet zomaar. De techniek en de geschiedenis achter de spoorwegen vindt hij super interessant. Op jonge leeftijd kwam Kristian in aanraking met het spoor en alles daar om heen. Dit is ontstaan doordat de familie van Kristian op het station van Oudelande woonachtig was tot medio 2020. De interesse in de spoorwegen in daarna alleen maar gegroeid, zo hield hij op de basisschool een spreekbeurt over de werking van een locomotief. In 2016 is Kristian aan het fotograferen geslagen en toen was 1+1 natuurlijk twee.

De kop van deze Zeeland & Zo blog , (sporen naar het verleden) is niet voor niets gekozen. Want het grootste deel in deze blog gaat over de Stoomtrein Goes-Borsele die een jaarlijks evenement geheel gewijd aan treinen organiseert; Sporen naar het Verleden.

De blog gaat verder onder de foto

De OmCc 1909 railbus bij Station 's-Gravenpolder - 's-Heer Abtskerke
De spoorweghistorie op Zuid-Beveland ontdek je hier!

Kristian de Winter, fotograaf

Station Oudelande

Het ontstaan

Na vele jaren van plannen maken en tracés uitdenken speelde geld een belangrijke factor bij de aanleg van de spoorwegen. Zoals wel bij meer projecten in de provincie. Op 14 februari 1914 was het uiteindelijk zover; de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland werd opgericht. Niet in Zeeland maar in Utrecht, het hart van de spoorwegen in Nederland.

Maar nadat de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland was opgericht gooide de eerste wereld0orlog roet in het eten.

Uiteindelijk werden de lijnen op Zuid-Beveland geopend op 18 mei 1927 en bestonden uit de tramlijnen: Goes-Wolphaartsdijk-Veer , Goes- Wemeldinge & Goes-Hoedekenskerke-Goes. Van de oorspronkelijke drie lijnen is er nog meer 1 over.. En niet in haar geheel, maar alleen maar een gedeelte. Dan heb ik het over de lijn Goes – Hoedekenskerke- Goes waar het spoor sinds 1972 eindigt in Oudelande.

Op de Tramlijnen van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland reden voornamelijk OMC Motorwagens. Deze motorwagens waren in dienst bij de Staatsspoorwegen (de huidige NS). Maar het reizigersvervoer duurde niet lang, mede door het opkomend busvervoer in de dorpen en omdat de stations en haltes van de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland vaak buiten de dorpen lagen of tussen twee dorpen in.

In de tweede wereldoorlog werden verschillende tramlijnen op Zuid-Beveland ontmanteld door de bezetter. Deze zijn nooit meer terug aangelegd. Alleen de ringlijn door Zuid-Beveland is hersteld (Goes- Hoedekenskerke – Goes). Nadat het passagiersvervoer is beëindigd is het goederenvervoer in de jaren 70 van de 20e eeuw pas beëindigd  Op de ringlijn werden voornamelijk landbouwproducten vervoerd.

Een replica van de OmC 909 motorwagen

Handige links en gebruikte bronnen:

https://www.szbstoom.nl/
https://www.destoomtrein.nl/

De Zeeuwse Lijn – Jan van der Male – ISBN: 9789083003368

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.