Werken met een grijsfilter

2 december 2018 artikelen over Zeeland, leren

Wat zijn grijsfilters?  Een grijsfilter is eigenlijk een soort zonnebril voor je camera. Het houd licht tegen die wordt uitgedrukt in stops. (2, 4, 8, 10 enzovoort).  Hiermee kan je langere sluitertijden creëren. van seconde en zelfs minuten. 

Hoe werkt het? 

Zet je camera in de M stand (manueel), zet je iso zo laag als mogelijk (iso. 100) en kies een diafragma tussen de f.10 en f.16, voor de meeste scherpte diepte. Ga het liefst bij zonsondergang en zonsopkomst, naar een plek met beweging (een meer, het strand, molen, enzovoort). Zet je autofocus uit en werk vanaf statief (dus ook beeldstabilisatie uit). Gebruik een draad-ontspanner  of een afstandbediening voor je camera. Meet eerst het licht, en reken uit en zet pas daarna je grijsfilter ervoor. Ik gebruik zelf grijsfilters van het merk Cokin, maar het merk maakt op zich niet uit.

Rekenen?

Stel je hebt een sluitertijd van 1/250 en je hebt een 8 stops grijsfilter. (1 stop in de halvering of verdubbeling van de sluitertijd) dan ga je van 1/250 naar 1/125, 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4, 1/2, 1 seconde. Op 1 seconde belichtingstijd kom je dan uit. 

(Lees verder onder de foto)

Nu verder?

Na het filter systeem te hebben gemonteerd en het grijsfilter voor je camera te hebben geschoven, en handmatig te hebben scherpgesteld , kan je gaan fotograferen. Deel jouw mooiste lange sluitertijd foto’s onder de #fotografieinzeeland en misschien wordt jouw foto wel gedeeld door ons. Dit artikel is geschreven door Kristian de Winter © 2018/2019 fotografieinzeeland.nl | alle rechten voorbehouden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error: Foto kopen? Neem contact op!